El guió
El guió
Existeixen dos tipus de guió: el guió literari, que és aquell en el qual encara no es donen indicacions tècniques per a la realització de la pel·lícula, i el guió tècnic, en el qual si es donen.
Guió literari
Bàsicament, un guió literari és el desglossament en escenes del relat d'una història. Cada escena es detalla fent ús dels següents tres elements:
Element 1: Encapçalat d'escena
L'encapçalat dóna informació sobre on i quan transcorre l'acció que té lloc en aquesta escena. Consta de tres parts:
1. L'abreviatura "INT." o "EXT.", que indica si l'acció transcorre en interiors (espais tancats) o exteriors (espais oberts). Es pot donar la situació de que una seqüencia s'hagi de filmar a un interior i un exterior “INT. / EXT.”
2. El lloc concret en el qual transcorre l'acció (per exemple, "AIRPORT" o "RICK’S CAFE / OFFICE").
3. La paraula "DIA" o "NIT" o qualsevol altra que vulguem usar per indicar el moment del dia.
EXEMPLE Casablanca(l'encapçalat apareix ressaltat en color vermell):
INT. RICK'S CAFE - OFFICE - NIGHT
Rick and Laszlo sit and discuss Laszlo's dilemma.
LASZLO
You must know it's very important I
get out of Casablanca. It's my
privilege to be one of the leaders
of a great movement. You know what
I have been doing. You know what it
means to the work, to the lives of
thousands and thousands of people
that I be free to reach America and
continue my work.
RICK
I'm not interested in politics. The
problems of the world are not in my
department. I'm a saloon keeper.
Element 2: Descripció de l'acció
En un o més paràgrafs descriurem, de forma concisa, l'acció que té lloc en l'escena. Ho farem en tercera persona, amb els verbs en present i, molt important, de manera que el que narrem resulti visible i/o audible. La primera vegada que aparegui el nom d'un personatge en el guió ho escriurem en majúscules i aprofitarem per posar la seva edat just a continuació, entre parèntesis. Les descripcions d'aquells sons i/o objectes que tinguin rellevància en la història les escriurem també en majúscules.
Exemple psycho (la descripció de l'acció apareix ressaltada en color blau):
INT. OFFICE OF BATES' MOTEL - (NIGHT)
The Young Man follows Mary in, closes the door.
He is NORMAN BATES, somewhere in his late twenties,
thin and tall, softspoken and hesitant.
NORMAN
Dirty night.
MARY
(not really a question)
You have a vacancy?
NORMAN
(simply, almost cheerfully)
We have twelve vacancies. Twelve
cabins, twelve vacancies.
(a pause)
They moved away the highway.
MARY
I thought I'd gotten off the main…
NORMAN
I knew you must have. No one stops
here anymore unless they do.
He is behind the counter now, pushing
forward the registration book.
NORMAN
But it's no good dwelling on our
losses, is it. We go right ahead
lighting signs and following the
formalities… Would you sign,
please.
Mary has placed her handbag on the counter. She takes
the registration book, picks up the pen, is suddenly
struck with the realization that she'd better use
an alias. She writes the name Marie Samuels.
Element 3: Diàleg
En un o més paràgrafs mostrarem les paraules que pronunciïn els personatges. Cada paràgraf de diàleg ho precedirem del nom del personatge corresponent, en majúscules. Per informar de qualsevol acció que el personatge realitzi mentre parla o del to amb el qual parli, emprarem una acotació, que escriurem just sota l'encapçalat, entre parèntesis.
Exemple Apocalypse Now (el diàleg apareix ressaltat en color verd):
INT. KURTZ HEADQUARTERS - DAY
Willard, hands tied behind his back, is guided down a long corridor, followed by two Montagnards, both armed.
WILLARD
"It smelled like slow death in there, malaria,
nightmares. This was the end of the river allright."
They turn into the main room. The natives indicate for Willard to kneel down on the floor. The CAMERA MOVES, REVEALING KURTZ lying in shadow on a bed. We will SEE him only in darkness and shadow throughout the scene.
COLONEL KURTZ
Where are you from Willard?
WILLARD
I'm from Ohio, sir.
KURTZ
Were you born there?
WILLARD
Yes, sir.
KURTZ
Whereabouts?"
WILLARD
Toledo, sir.
KURTZ
How far were you from the river?
WILLARD
The Ohio river, sir? About 200 miles.
KURTZ
I went down that river when I was a kid.
There's a place in the river… I can't
remember… Must have been a gardenia plantation
at one time. All wild and overgrown now,
but about five miles you'd think that heaven
just fell on the earth in theform of gardenias…
Have you ever considered any real freedoms? Freedoms
from the opinions of others… Even the opinions
of yourself. They say why…, Willard, why they
wanted to terminate my command?
WILLARD
I was sent on a classified mission, sir.
KURTZ
It appears.. that its no longer classified, is it?
What did they tell you?
WILLARD
They told me that you had gone totally
insane and that your methods were unsound.
KURTZ
Are my methods unsound?
WILLARD
I don't see any method at all, sir.
KURTZ
I expected someone like you. What did you expect?
Willard only shakes his head :
KURTZ
Are you an assassin?
WILLARD
I'm a soldier.
KURTZ
You're neither. You're an errand boy, sent
by grocery clerks to collect a bill.
Consideracions addicionals sobre el format dels guions:
- El guió haurà d'estar escrit amb interlineat senzill i tipografía Courier (o New Courier) de 12 punts.
- A cada pàgina es deixarà un marge de 2.5 cm a dalt i a baix.
- A esquerra i dreta dels encapçalats d'escena i dels paràgrafs de descripció de l'acció es deixarà un marge de 2.5 cm.
- A esquerra i dreta dels blocs de diàleg es deixarà un marge de 5 cm; d'aquesta manera, el text del diàleg quedarà amb una amplària màxima aproximada de 40 caràcters (són totes mesures orientatives, ja que no hi ha un estàndard universal).
- A esquerra i dreta dels encapçalats dels diàlegs es deixarà un marge de 10 cm.
- A esquerra i dreta de les acotacions dels diàlegs es deixarà un marge de 7.5 cm.
- Entre elements (encapçalats d'escena, paràgrafs de descripció de l'acció i paràgrafs de diàleg) es deixarà una línia en blanc; entre escenes es deixaran dues.
- Tots els textos aniran alineats a l'esquerra.
- Les pàgines aniran numerades.
Hi ha aplicacions per escriure guió que automatitzen aquest format. Una de les més conegudes és: Trelby.
Guió tècnic:
El guió tècnic és la transcripció en plans cinematogràfics de les escenes definides en el guió literari. És un document en el qual director planifica la realització de la pel·lícula incorporant al relat escrit pel guionista indicacions tècniques precises com la divisió en plans, l'enquadrament de cadascun, els moviments de la càmera, els detalls d'il·luminació o de decorat o els efectes de so.
A continuació tens un fragment d'un guió tècnic de la seqüencia inicial de la pel·licula: The godfather.
Guió il·lustrat (storyboard):
El guió il·lustrat és la representació il·lustrada d'una pel·lícula abans de la seva realització. És un document tècnic format d'un conjunt de vinyetes o d'il·lustracions mostrades en seqüència amb l'objectiu de servir de guia per entendre una història, previsualitzar una animació o seguir l'estructura d'una pel·lícula en la reproducció, acompanyades generalment del text dels diàlegs o de la veu en off i d'altres anotacions tècniques relatives als efectes sonors o visuals.
Exemples:
El guió il·lustrat és la representació il·lustrada d'una pel·lícula abans de la seva realització. És un document tècnic format d'un conjunt de vinyetes o d'il·lustracions mostrades en seqüència amb l'objectiu de servir de guia per entendre una història, previsualitzar una animació o seguir l'estructura d'una pel·lícula en la reproducció, acompanyades generalment del text dels diàlegs o de la veu en off i d'altres anotacions tècniques relatives als efectes sonors o visuals.
Exemples:
Pàgines d’interés
- Guió literari tècnic
- Movie scripts and screenplays_per descarregar guions
- Pàgina on mostra un exemple de guió: Coen brothers
Exemples de guió per un documental
Desenterrant el Negre és un documental transmèdia que explica, de primera mà, la història de l’artista banyolí Barraca; la seva relació amb un empresari xinès, una joguina d’èxit i, per damunt de tot, el Negre de Banyoles.
Exemples de guió per un documental
Desenterrant el Negre és un documental transmèdia que explica, de primera mà, la història de l’artista banyolí Barraca; la seva relació amb un empresari xinès, una joguina d’èxit i, per damunt de tot, el Negre de Banyoles.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada